Cu ce putem înlocui carnea în dietă! Alte surse importante de proteine

Proteinele sunt esențiale în dieta noastră zilnică, indiferent că ținem sau nu regim. Cea mai importantă sursă de proteine este carnea, însă, deoarece nu toată lumea consuma carne sau nu oricine poate consuma zilnic acest aliment, este important de știut cu ce poate fi înlocuită.

Ce sunt proteinele

PROTEÍNĂ, proteine, s. f. Substanță organică alcătuită din carbon, hidrogen, oxigen, azot, sulf etc., care intră în componența protoplasmei celulelor animale și vegetale, îndeplinind în organism funcții variate fundamentale. – Dex Online.

Proteinele sunt alcătuite din 23 de aminoacizi esențiali organismului. 13 dintre aceștia sunt furnizați prin alimentație, adică prin consumul de produse bogate în proteine, în timp ce restul sunt produși automat de corpul uman.

Este imporant de știut însă că proteinele vegetale nu conțin toți aminoacizii esențiali, iar înlocuirea frecventă a proteinelor animale poate avea repercursiuni grave asupra organismului precum: carențe de vitamina D, B12, calciu, fier, iod, zinc, dar și diminuarea masei musculare, oboseală, crampe musclulare, insomnii.

Care este cantitatea zilnică de proteine necesară organismului

Cantitatea zilnică de proteine, pentru un adult, este de 1g de proteine pe kilogram. Astfel, dacă cântarim 50 de kilograme putem consuma 50 de grame de proteine. Cu toate acestea, persoanele care duc o viață sedentara și vor să slăbească nu trebuie să consume mai mult de 45 de grame de proteine în cazul femeilor și 56 de grame de proteine în cazul bărbaților, potrivit nutripedia.ro.

De cele mai multe ori însa, depășim rapid această cantitate, mai ales dacă nu suntem atenți la ce și cât consumam. Proteinele consumate în exces se transforma în grăsimi și din această cauză, scăderea în greutate poate fi dificilă pentru multe persoane, indiferent că se consumă proteine animale sau vegetale.

Carnea – cea mai importantă sursă de proteine

Cea mai mare sursă de proteine o conține carnea. Pe primul loc se află carnea de miel care conține 60% din necesarul zilnic de proteine, raportat la suta de grame de carne. Aceasta este urmată de carnea de vită și de porc care conține aproximativ 20 de grame de proteine la suta de grame.

Urmează apoi carnea de păsăre, slaba, cu aproximativ 20-22 de grame de proteine la suta de grame.

Cea mai sănătoasă carne rămâne însă cea de pește. Nici cu aceasta nu trebuie exagerat, deoarece 100 de grame de carne de pește conține între 26 și 18 grame de proteine, în funcție de tipul acestuia.

Lactatele -sursă importantă de proteine

Medicii recomandă consumarea zilnică a lactatelor. Acestea sunt bogate în vitamina D3 și calciu, substanțe esențiale pentru organismul uman. Poți înlocui cu ușurința carnea cu lactate, însă și acestea sunt bogate în proteine, așadar trebuie consumate cu moderație. Iată care este cantitatea de proteine conținuta de lactate și ouă:

  • 100 g brânză – 32 grame de proteine
  • 100 g iaurt – 6-8 grame de proteine
  • 250 ml lapte – 8 grame de proteine
  • 1 ou (aproximativ 50 de grame) – 6 grame de proteine

Surse vegetale de proteine

Dacă ții post sau ești adeptul unei diete vegetariene sau vegane, ori pur și simplu nu simți nevoia sa consumi zilnic produse de proveniență animală, trebuie să știi că și leguminoasele conțin surse importante de proteine. Iată care sunt vegetalele cu cel mai mare număr de proteine, raportate la suta de grame:

  • fasole, mazăre, linte – 17-25 de grame de proteine;
  • tofu – 7 grame de proteine;
  • oleaginoase (nuci, migdale, caju, alune, etc) – 33 de grame de proteine;
  • lapte de soia – 8 grame de proteine;
  • cereale integrale – 12 grame de proteine;
  • avocado – 4 grame de proteine;
  • ciuperci – 3 grame de proteine.

Sursa foto: pixabay.com

Advertisements

9 thoughts on “Cu ce putem înlocui carnea în dietă! Alte surse importante de proteine

Add yours

  1. Greu să ţii evidenţa a ceea ce consumi în zilele astea. Cel puţin mie 😛 Nu cred că voi ajunge vreodată să ţin evindeţa gramelor de proteine sau să le ştiu valorile asociate cu mâncărurile corecte.

    Liked by 1 person

  2. Incerc sa mananc diversificat, dar nu m-am gandit niciodata la numarul de proteine sau altceva, pur si simplu mananc ce imi place.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Powered by WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: