Cu ce putem inlocui carnea in dieta! Alte surse importante de proteine

Proteinele sunt esentiale in dieta noastra zilnica, indiferent ca tinem sau nu regim. Cea mai importanta sursa de proteine este carnea, insa, deoarece nu toata lumea consuma carne sau nu oricine poate consuma zilnic acest aliment, este important de stiut cu ce poate fi inlocuita.

Ce sunt proteinele

PROTEÍNĂ, proteine, s. f. Substanță organică alcătuită din carbon, hidrogen, oxigen, azot, sulf etc., care intră în componența protoplasmei celulelor animale și vegetale, îndeplinind în organism funcții variate fundamentale. – Dex Online.

Proteinele sunt alcatuite din 23 de aminoacizi esentiali organismului. 13 dintre acestia sunt furnizati prin alimentatie, adica prin consumul de produse bogate in proteine, in timp ce restul sunt produsi automat de corpul uman.

Este imporant de stiut insa ca proteinele vegetale nu contin toti aminoacizii esentiali, iar inlocuirea frecventa a proteinelor animale poate avea repercursiuni grave asupra organismului precum: carente de vitamina D, B12, calciu, fier, iod, zinc, diminuarea masei musculare, oboseala, crampe musclulare, insomnii.

Care este cantitatea zilnica de proteine necesara organismului

Cantitatea zilnica de proteine, pentru un adult, este de 1g de proteine pe kilogram. Astfel, daca cantarim 50 de kilograme putem consuma 50 de grame de proteine. Cu toate acestea, persoanele care duc o viata sedentara si vor sa slabeasca nu trebuie sa consume mai mult de 45 grame de proteine in cazul femeilor si 56 de grame de proteine in cazul barbatilor, potrivit nutripedia.ro.

De cele mai multe ori insa, depasim rapid aceasta cantitate, mai ales daca nu suntem atenti la ce si cat consumam. Proteinele consumate in exces se transforma in grasimi si din aceasta cauza, scaderea in greutate poate fi dificila pentru multe persoane, indiferent ca se consuma proteine animale sau vegetale.

Carnea – cea mai importanta sursa de proteine

Cea mai mare sursa de proteine o contine carnea. Pe primul loc se afla carnea de miel care contine 60% din necesarul zilnic de proteine la suta de grame. Aceasta este urmata de carnea de vita si de porc care contine aproximativ 20 de grame de proteine la suta de grame.

Urmeaza apoi carnea de pasare, slaba, cu aproximativ 20-22 de grame de proteine la suta de grame.

Cea mai sanatoasa carne ramane insa cea de peste. Nici cu aceasta nu trebuie exagerat, deoarece 100 de grame de carne de peste contine intre 26 si 18 grame de proteine, in functie de tipul acestuia.

Lactatele -sursa importanta de proteine

Medicii recomanda consumarea zilnica a lactatelor. Acestea sunt pline in vitamina D3 si calciu, substante esentiale pentru organismul uman. Poti inlocui cu usurinta carnea cu lactate, insa si acestea sunt bogate in proteine, asadar trebuie consumate cu moderatie. Iata care este cantitatea de proteine continuta de lactate si oua:

  • 100 g branza – 32 grame de proteine
  • 100g iaurt – 6-8 grame de proteine
  • 250 ml lapte – 8 grame de proteine
  • 1 ou (aproximativ 50 de grame) – 6 grame de proteine

Surse vegetale de proteine

Daca tii post sau esti adeptul unei diete vegetariene sau vegane, ori pur si simplu nu simti nevoia sa consumi zilnic produse de provenienta animala, trebuie sa stii ca si leguminoasele contin surse importante de proteine. Iata care sunt vegetalele cu cel mai mare numar de proteine, raportate la suta de grame:

  • fasole, mazare, linte – 17-25 de grame de proteine;
  • tofu – 7 grame de proteine;
  • oleaginoase (nuci, nigdale, caju, alune, etc) – 33 de grame de proteine;
  • lapte de soia – 8 grame de proteine;
  • cereale integrale – 12 grame de proteine;
  • avocado – 4 grame de proteine;
  • ciuperci – 3 grame de proteine.

Sursa foto: pixabay.com

Advertisements

9 thoughts on “Cu ce putem inlocui carnea in dieta! Alte surse importante de proteine

Add yours

  1. Greu să ţii evidenţa a ceea ce consumi în zilele astea. Cel puţin mie 😛 Nu cred că voi ajunge vreodată să ţin evindeţa gramelor de proteine sau să le ştiu valorile asociate cu mâncărurile corecte.

    Liked by 1 person

  2. Incerc sa mananc diversificat, dar nu m-am gandit niciodata la numarul de proteine sau altceva, pur si simplu mananc ce imi place.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Powered by WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: